الجمعة، 9 أكتوبر 2009

الشاعرة / بدرية الأشهب ( لا تقول … )




لا تقول أحضرية وغيرت .. عاداتهافيا البداوة أصل .. ومفاعيل

أنا بنت هاذي الأرض من .. طياتهاأنا من مطرها وعشبها .. والسيل

أنا من دماً سالت على .. جالاتهانايات تجري في عروق .. الجيل

أنا من بَحَرْها ومن شجر .. غاباتها من كل واحة وارفة .. بنخيل

أنا من سواحلها وهوا .. جناناتهاأنا م الرتم والطلح .. والقصيل

أنا من قرى متوسدة .. طيباتهاف ظل المحبة عاشقة .. لمقيل

أنا من صحاري غازلة .. ذراتهاثياب لانبياء وساحة .. التنزيل

أنا من أجبال أحقافها .. ثكناتهالنار المعارك شاعلة .. الفتيل

أنا من نفس أمي وصوت .. رحاتهاوبكيت هجاويها عقاب .. الليل

وغناوة (الجباد) في .. حوشاتهااللي جابت مخاوير أسمرة .. و النيل

أنا من عباه رحلن .. سداياتها وتبقى العبا رمز لتراث .. أصيل

أنا بنت هاللي في (العقيلة) .. امباتهاورا من (شبردق) ناظرات .. الويل

بنت السمايا وفقد .. فزاعاتهااللي يخلن براريم النعال .. دقيل

باستشهادها تشري سنين .. حياتهاعليهن حكى (بوحويش) .. بالتفصيل

أنا (مبروكة العلاقية) في .. صولاتهافوق من اللي انشال الثقيل

.. يشيلأنا الفخر منقوش في .. ركاباتهاوين همزت طارت تقول

.. هميلأنا (مبروكة) أخت عيسى لابسة خلاطاتها(الوكواك) فزعتها نهار .. الشيل

قدام قاضي ايطاليا .. وقفاتهاتاريخ لصبايا مالهنش .. مثيل

و(فاطمة عثمان) من .. نظراتهاتنبت قصايد رافضة .. التنكيل

ليست هناك تعليقات: